Παρασκευή 8 Μαΐου 2009

Έντυπα δρόμου στο Αγρίνιο (& όχι μόνο)

Πολλές φορές, όταν μοιράζουμε ένα έντυπο στους δρόμους της πόλης μας, μας ρωτάνε: «Τί είναι αυτό» και απαντάμε πως είναι ένα έντυπο δρόμου. Αν συνεχίσει η ερώτηση τους λέμε πως είμαστε μια παρέα ανθρώπων, που γράφουμε τις απόψεις μας, τις τυπώνουμε και τις μοιράζουμε υπό την μορφή εντύπου. Η απάντηση όμως δεν θα έπρεπε να είναι και τόσο απλή.
Τι ακριβώς λοιπόν είναι το έντυπο δρόμου;
Σίγουρα δεν είναι ένα έντυπο ανάλυσης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν κείμενα ανάλυσης στο εσωτερικό του.
Επίσης δεν είναι έντυπο επικαιρότητας αν και κάποιες φορές υπάρχουν κείμενα σχετικά με τρέχοντα γεγονότα.
Οι ιδεολογίες και οι κομματικές γραμμές ιστορικά έχουν απαξιωθεί από τα έντυπα δρόμου.
Το ίδιο και οι διαφημίσεις και οι λεγόμενοι χορηγοί. Αν ένα έντυπο δρόμου, θέλει να σέβεται την υπόσταση και την αξιοπρέπεια του, θα πρέπει να μείνει μακριά και ενάντια των εμπορευματικών διαδικασιών. Για αυτό λοιπόν οι διαφημίσεις, οι παρουσιάσεις και οι μπισνες καρντς δεν μπορούν να συνυπάρξουν με τα έντυπα δρόμου.

Τελικά τι ακριβώς είναι ένα έντυπο δρόμου;

Είναι μια παραφωνία στους δρόμους της πόλης.
Εκεί όπου όλα ερμηνεύονται με ακριβείς υπολογισμούς με βάση το χρήμα και την ασφάλεια, ξαφνικά πετάγεται πλαγίως το έντυπο δρόμου που από μόνο του αποτελεί μια σφήνα στην καθημερινή ροη. Ίσως ακατανόητο για κάποιους, αιθεροβάμον για άλλους, μα ελεύθερο, άγριο και ζωντανό πάντα.

Διανέμεται χέρι με χέρι και έξω από τα πλαίσια διανομής και διακίνησης εντύπων και μακριά από τα εμπορικά- εμπορευματικά κυκλώματα. Οι εκδότες μπορεί να είναι μία ολιγομελή ομάδα ατόμων ή και απλά ένα άτομο.

Τα πολιτικά έντυπα χέρι με χέρι (έντυπα δρόμου) έχουν τις ρίζες τους στο 19ο αιώνα, με τις βραχύβιες εφημερίδες και φυλλάδες που κυκλοφορούσαν τότε με σκοπό τη διάδοση πολιτικών ιδεών. Στις δεκαετίες 60, 70 και ειδικά το 80 έκαναν πιο αισθητή την παρουσία τους, όταν έγιναν ένα από τα κύρια μέσα έκφρασης της αντικουλτούρας (ρεύμα αναδόμησης της καθημερινότητας με επιρροές που δεν σχετίζονταν με τον αστικό τρόπο ζωής και την κατεστημένη έννοια της τέχνης).

Ένα από τα χαρακτηριστικά των εντύπων δρόμου είναι και τα κείμενα με το λεγόμενο προσωπικό βιωματικό λόγο. Κείμενα στα οποία επιχειρείται να περάσει ένα πολιτικό μήνυμα μέσα από την καθημερινή εμπειρία του γράφοντα. Κάποιοι θεωρούν πως τέτοιου είδος λόγος στερείται ουσιαστικού πολιτικού περιεχομένου. Ωστόσο μια προσέγγιση μέσω της καθημερινής εμπειρίας και λόγου μπορεί πιο εύκολα να φέρει σε επαφή αυτούς που βιώνουν τα ίδια πράγματα στην κίνηση τους μες την πόλη. Αν ο λόγος εγκλωβίζεται στους όρους και τα όρια ενός πολιτικού μοντέλου τότε αναπόφευκτα περιχαρακώνεται η σκέψη και εγκλωβίζεται η δράση.

Το πρώτο έντυπο δρόμου στο Αγρίνιο κυκλοφόρησε τον Οκτώβρη του 1998 και είχε τον Οργουελικό τίτλο «Οι Υπήκοοι της Ωκεανίας». Τυπώθηκε με φωτοτυπίες σε μόλις 60 αντίτυπα και στο πρώτο (και τελευταίο τεύχος) είχε θέματα για το πόλεμο, την θρησκεία, την εμπορευματοποίηση της ροκ μουσικής, τις εκλογές κα.

Το επόμενο έντυπο που κυκλοφόρησε ήταν το Institutional roommates (συγκάτοικοι στο ίδρυμα) που κυκλοφόρησε Δεκέμβρη του 1998 σε 500 αντίτυπα με την βοήθεια ατόμων από την villa Amalias στην Αθήνα. Είχε αναρχοπανκ αισθητική και θέματα ενάντια στα πειραματόζωα, τον χριστιανισμό, την μισθωτή σκλαβιά … Ο λόγος του εντύπου είχε αρκετό χιούμορ και ειρωνεία

Επόμενο έντυπο ήταν ο Παροξυσμός [που αρχικά ήταν να ονομαστεί πολιτι(στι)κό σκουπίδι]που το πρώτο του τεύχος κυκλοφόρησε την άνοιξη του 1999 σε 500 αντίτυπα. Τα επόμενα τεύχη που ακολούθησαν τυπώνονταν πλέον σε 2.000 αντίτυπα συνήθως. Ο Παροξυσμός έχοντας εκδώσει 11 τεύχη και ένα ειδικό τεύχος για την Ολυμπιάδα, αυτή τη στιγμή αποτελεί ίσως το μακροβιότερο έντυπο δρόμου της Ελλάδας. (Το τελευταίο τεύχος κυκλοφόρησε τον Απρίλιο 2009). Η θεματολογία αντλείται από το χώρο του αρνητικού με χαρακτηριστική κριτική στην καθημερινότητα της εμπορευματικής κοινωνίας. Τα κείμενα του τελευταίου τεύχους υπάρχουν στον ιστοχωρο

Και τα τρία παραπάνω έντυπα που παρουσιάσαμε ξεκίνησαν ως πρωτοβουλίες από το Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Αγρινίου.

Ένα άλλο έντυπο που κυκλοφόρησε στο Αγρίνιο & είχε σαν κεντρικό του θέμα τη μουσική & τον underground κινηματογράφο είναι το High Frequencies. Ξεκίνησε να κυκλοφορεί το Μάρτιο του 2004, ασπρόμαυρο & τα θέματα του ασχολούνταν αποκλειστικά με το stoner/heavy/psyched/space/acid rock χώρο & σκηνή (album reviews, συνεντεύξεις, live reviews κτλ)με λίγες punk αναφορές & με τον cult & underground κινηματογραφικό τρόμο (υπήρξαν αφιερώματα στους George Romero, Lucio Fulci κτλ). Τα τρία πρώτα τεύχη ήταν εντελώς underground με μια cult & ταυτόχρονα ρετρό αισθητική & ήταν όλα ασπρόμαυρα. Στη συνέχεια η παρέα του fanzine μεγάλωσε με αποτέλεσμα να υπάρξουν όπως & ήταν αναμενόμενο & πολλές αλλαγές. Καταρχάς το layout του εντύπου ήταν κάπως πιο προσεγμένο, με έγχρωμο εξώφυλλο & οπισθόφυλλο ενώ οι θεματικές του ενότητες παρουσίασαν μεγαλύτερη γκάμα. Εκτός των στάνταρντ θεμάτων που προυπήρχαν, τώρα το έντυπο συμπεριλάμβανε & αναφορές στο post rock αλλά & στη dub reggae. Το τελευταίο τεύχος του εντύπου που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2008 είχε πάλι ασπρόμαυρο εξώφυλλο. Αυτό ήταν & το τελευταίο τεύχος του fanzine που κυκλοφόρησε & όπως λένε οι πληροφορίες μας μάλλον ο κύκλος του συγκεκριμένου εντύπου έχει ήδη κλείσει. Να αναφέρουμε ότι το High Frequencies διανέμονταν από χέρι σε χέρι ή σε διάφορα σημεία του Αγρινίου, της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης & της Πάτρας & ταχυδρομικά σε όλη σχεδόν τη χώρα.
www.myspace.com/highfrequencies

Αφήσαμε τελευταίο ένα έντυπο που δεν είναι τοπικό αλλά είναι κομβικής & τεράστιας σημασίας μιας & αποτελεί τη πρώτη προσπάθεια αυτοοργάνωσης των οπαδών σε όλη τη χώρα. Αυτό είναι το Radical Fans United. Εκδίδεται στην Αθήνα αλλά κυκλοφορεί στις περισσότερες πόλεις της χώρας & διανέμεται από χέρι σε χέρι, σε διάφορα οπαδικά clubs, στα πέταλα & σε διάφορα άλλα σημεία. Το εντυπάκι αριθμεί ήδη 5 τεύχη & απευθύνεται σε οποιονδήποτε γηπεδικό..οπαδό..φίλαθλο..που δεν αντέχει άλλο την εμπορευματοποίηση,την αλληλοεξόντωση,το καφριλίκι,την χουλιγκανοποζεριά,το ρατσισμό,την πειθάρχηση,την καταστολή. Για μια Κερκίδα Χρωμάτων & Συνείδησης.

Όπως λένε & οι ίδιοι:
OI RFU ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΗΠΕΔΙΚΩΝ/ΟΠΑΔΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΟΥ ΣΑΝ ΣΤΟΧΟ ΕΧΕΙ ΑΦΕΝΟΣ ΤΗΝ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΙΑ ΓΗΠΕΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΜΑΣ ΣΑΝ ΟΠΑΔΟΙ. ΠΙΣΤΕΥΟΥΜΕ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΚΕΡΚΙΔΑΣ ΜΕ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΔΡΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΤΙ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΕΔΡΑ (βλ. ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΤΡΟΜΟΝΟΜΟ). Η ΦΩΝΗ ΜΑΣ, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ BLOG : http://rfu.blogspot.com, ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΤΥΠΑΚΙ - FANZINE ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΣΤΟ BLOG ΜΑΣ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΜΟΙΡΑΖΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΕΡΚΙΔΕΣ ΜΑΣ... ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΑ ΠΕΤΑΛΑ!!! OΠΟΙΟΣ/Α ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ..ΣΤΟ ΕΜΑIL MΑΣ :rfu@fan.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου